zaterdag 30 juni 2018

Een BBQ van de Stephanus kerk in Borne

 

 

Ik Marko Zwier had op vrijdag avond 29-6-2018 een gezellige BBQ (barbecue) voor alle parochianen gehad van de Rooms Katholieke Sint Stephanus kerk te Borne. Na binnenkomst een drankje en een plekje zoeken in de zaal. In een gebouw wat naast de kerk zelf staat. Ik zat daar eerst wat onwennig maar ook vertrouwd. Ik ben er in een aantal jaren weinig geweest. Ik was na het ophouden van het jongerenkoor in 2003 acht jaar bijna niet meer geweest. Het is op maximaal 2 handen te tellen. Ik ga nu vanaf 2011 1 x per week naar een huisgemeente in Borne en sinds 2012 2 x per week. Daar is mijn geloof echt gaan leven. In die periode is mijn leven letterlijk en figuurlijk gered. Ik kwam dan ook weinig in de Stephanus kerk. Ik was die kerk zekers niet vergeten. Dus nadat ik wat onwennig zat maar eigenlijk ook vertrouwd werd het geleidelijk gezelliger. Na wat mededelingen deed de pastoor M. Oortman wat vertellen. Het ging over wat die Pastoor als hobby doet in zijn vrijetijd ‘’schilderen’’. Hij heeft prachtige schilderijtjes gemaakt. Mooie luchten, planten en landschappen met en zonder kerken en andere gebouwen. Hij heeft zich bijna alles zelf aangeleerd. Hij tekende vroeger veel en dat uit zich nu in schilderen. Hij kijkt nu anders daardoor na de wereld. Ook ziet hij nu meer het prachtige van de regio Twente. Na het vertellen gingen we bidden en even later aan de BBQ. Ik had het weekend ervoor de uitnodiging gehad. Ik twijfelde wel deze week om te gaan ook omdat de hele week mijn buik wat van streek was. Ik probeerde in die week steeds in de middag te bellen maar kreeg niemand aan de lijn. Bleek dat ze alleen in de ochtend bereikbaar zijn. Ik had de koster dan maar persoonlijk gebeld, maar ik kreeg de voicemail. Ik had hem dan maar een sms gestuurd. De volgende dag belde de koster mij terug. Ik vroeg hem als ik mij nog kon opgeven en verteld dat ik vegetarisch ben en dat daar rekening mee kan worden gehouden? Dat leek hem wat lastig en hij zij we hebben het uitbesteed. Ik zij als u ze dat doorgeeft is mijn ervaring dat dat normaal gesproken geen probleem is en dat ze dat meestal wel doen. Hij ging er achteraan en heel snel binnen 5 a 10 minuten belde hij me terug en zij dat het goed was en ik kan mee doen. Ik had iets van een soort stuk kaas het uiterlijk leek wel kip de smaak niet. Ook een soort pannenkoekje met groeten en mozzarella en tomaat. Ook een paar vega burgers en wat salades en fruit. Tussen door cola zero. Aan het eind thee kon ook koffie. Ik zag oude, nieuwe en onbekende gezichten. Ik had hier en daar interessante, Leuke, grappige gesprekken en ik kon wat delen over mijn geloof hoe het toen was en nu is. Het was perfect BBQ weer. Het was gezellig en het smaakt lekker.

Ik ben heel blij dat ik was gegaan.

Ik ben iedereen die daar was en hielp dankbaar.

 

Groeten Marko Zwier

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten